iconCO2-footprint gemeentelijke organisatie

Tot 2021 waren we gecertificeerd op niveau 3 van de CO2-prestatieladder. Daarmee gaven we het goede duurzame voorbeeld. De certificering was een mooie stap om de ambitie ‘energieneutraal in 2030’ waar te maken. Na drie jaren trokken we de conclusie dat we veel gereduceerd hadden en vonden we het niet meer nodig om opnieuw gecertificeerd te worden. Wel bleven we de cijfers zelf monitoren om na te gaan waar reductie van de CO2 mogelijk is. De CO2- uitstoot in het referentiejaar 2018 liet een uitstoot zien van 549,8 ton CO2. De jaren daarna reduceerden we de CO2-uitstoot te reduceren. Vooral richten we ons op de CO2-uitstoot bij onze eigen bedrijfsvoering. Dit betekent inzicht hebben in onze energiestromen, zoals het gas-, elektra en brandstofverbruik, maar ook de gereden kilometers met de eigen auto door onze medewerkers en met onze bedrijfswagens (de zakelijke kilometers). We zetten vooal in op het besparen van het brandstofverbruik.

In november 2023 kregen we het aanbod van de Cirkelregio Achterhoek om gebruik te maken van de Milieubarometer. Dit is een online tool waarmee je milieu-impact en CO2-footprint van een bedrijf in beeld brengt. Het gaat om het invullen van gegevens over met name energieverbruik, water, afval en vervoer. De online tool berekent vervolgens de milieu-impact en de CO2-footprint en geeft dit visueel weer in grafieken. In 2024 gaan we de gegevens over 2022 (peiljaar) en 2023 verwerken.

CO2-emissie

Onze directe en indirecte GreenHouse Gas emissions (GHG) uitgedrukt in CO2-emissie, bedroeg in 2021: 183,6 ton CO2. Hiervan werd 142,1 ton CO2 veroorzaakt door directe GHG-emissies en 41,5 ton CO2 door indirecte GHG-emissie. We bereikten een CO2-reductie van 66,6% ten opzichte van het referentiejaar 2018. Deze reductie kwam vooral door de inkoop van diesel die minder CO2-uitstoot. Daarnaast werkten we sinds de coronacrisis veel vanuit huis en reden hierdoor minder zakelijke kilometers.