iconInleiding

De Wet open overheid (Woo) is een wet die de overheid transparanter wil maken.  In artikel 3.5 van de Woo staat dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteedt aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van de wet en in het jaarverslag verslag doet van de behaalde resultaten.

De Woo trad op 1 mei 2022 in werking. De bepalingen over de passieve openbaarmaking (Woo-verzoeken) traden direct in werking. Vanuit de Woo is het verplicht om 11 informatiecategorieën gefaseerd actief openbaar te maken. We hebben acht jaar de tijd om al deze categorieën te publiceren. We proberen de categorieën zo snel en zorgvuldig mogelijk openbaar te maken, maar we zijn afhankelijk van de definities die het rijk geeft aan deze categorieën.

Eind 2022 werd bekend dat het landelijke platform waarop de categorieën openbaar gemaakt moeten worden, er niet gaat komen. Wel werd een verwijsindex gecreëerd. Deze site verzamelt informatie van lokale websites. Hiermee werd de verplichting verschoven naar de decentrale overheden om zelf de informatie te publiceren. Hiervoor ontwikkelden we open.bronckhorst.nl.