iconDeelprogramma 3A ECONOMIE

Antoon Peppelman / Wilko Pelgrom

Ambtelijke trekker:

Jurgen Reijnen

Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

We maken ruimte voor bedrijven in Bronckhorst

Inleiding

Er is behoefte aan ruimte voor groei van bedrijven en vestiging van nieuwe bedrijven op de bedrijventerreinen in Bronckhorst. We hebben geen kavels meer beschikbaar om uit te geven. De verouderde bedrijventerreinen pakken we aan met een herinrichting en het opknappen van de openbare ruimte (revitaliseren). Het omgevingsplan passen we aan om de ontwikkeling van bedrijven in het buitengebied te stimuleren. Voor de aanleg van nieuwe en uitbreiding van bestaande bedrijventerreinen werken we plannen uit.

Resultaten

We voerden het plan uit voor het revitaliseren van Industriepark Zelhem

We kochten de laatste bedrijfskavel aan en wijzigden het bestemmingsplan. We startten met het uitwerken van het plan tot herinrichting van de wegen en de openbare ruimte. Zo wijzigden we de wegenstructuur met ondergrondse infrastructuur.

We creërden meer ruimte voor bedrijven

U stelde het omgevingsprogramma werklocaties vast en zetten in op twee programmalijnen. Als eerste werkten we aan een plan voor het uitbreiden van bestaande bedrijventerreinen en het aanleggen van nieuwe bedrijvenparken. Bij dit plan betrokken we diverse ondernemers, organisaties en partijen. Dit duurde langer dan verwacht waardoor we nog geen kavels beschikbaar hebben en uitgaven. Vervolgens verkenden we de mogelijkheden om bestaande bedrijventerrein opnieuw in te richten en op te knappen. Dit leidde tot het aanwijzen van een volgende locatie waar we mee aan de slag gaan na afronding van de revitalisering van het Industriepark Zelhem. Samen met de regiogemeenten en de provincie werkten we aan een nieuw regionaal programma werklocaties.

We boden dienstverlenende bedrijven ruimte en mogelijkheden in Voormalige Agrarische Bebouwing (VAB

We werkten aan het actualiseren van ons ruimtelijke beleid met bijbehorende regelgeving. Dit had als doel de vestiging van bedrijven in het buitengebied in vrijkomende agrarische bebouwing te stimuleren. We volgden hiervoor de ontwikkelingen in de agrarische sector. Daarbij keken we ook naar de behoefte aan wonen in het buitengebied.

We ondersteunen het lokale bedrijfsleven

We ondersteunden initiatieven om de samenwerking tussen bedrijven en ondernemersverenigingen te stimuleren. Zo leverden we een financiële bijdrage aan de Bedrijvig Bronckhorst-app en droegen bij aan de invoering van een lokale cadeaukaart (Hier He’j wat). Met de organisatie van de verkiezing ‘Ondernemer van het Jaar’ gaven we voor de tweede maal onze waardering voor het ondernemerschap in Bronckhorst aandacht. In samenwerking met Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) boden we lokale winkeliers een leergang Retailmanagement & Leiderschap aan. Verschillende MKB-bedrijven in Bronckhorst ondersteunden we met behulp van het Winterfonds provincie Gelderland, een regeling met uitstel van betaling van gemeentelijke belastingen en een tijdelijke verlaging rentetarief voor Bbz-krediet.

We zetten ons in voor een gezonde toekomst van de agrarische sector en bedrijven in het buitengebied

Inleiding

Onze boeren zijn van belang voor leefbaarheid en economie. Wij vinden het belangrijk samen te werken en bieden - waar nodig - ondersteuning bij het zoeken naar perspectief in de toekomst. Met partijen in het buitengebied werken we aan een vitaal platteland met een gezonde toekomst voor de agrarische sector. In het buitengebied verruimen we de mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling van bedrijven en zetten daarbij in op de balans tussen natuur, leefbaarheid en ondernemerschap. We sluiten daarmee aan op de ontwikkelingen in het landelijk gebied (zie ook in deelprogramma 2B Aaantrekkelijke leefomgeving).

Resultaten

We faciliteerden de activiteiten en ontwikkelingen van Innovatiecentrum de Marke in Hengelo

De Marke ondersteunden we bij hun uitbreiding, vergunningaanvraag en de bestemmingswijziging van gebouwen. De intensieve samenwerking tussen De Marke en Vereniging Vruchtbare Kringloop Oost leverde nieuwe effectieve en praktijkgerichte oplossingen. Deze kwamen ten goede aan de Achterhoekse landbouwsector en agro-industrie in Bronckhorst en de Achterhoek.

We stimuleerden ontwikkelingen die bijdragen aan de transitie en het bestaansrecht van de agrarische sector

We zetten de samenwerking met boeren en partners in de agrarische sector voort als het gaat om ontwikkelingen in het landelijk gebied. Ruim vijftig boeren in onze gemeente zijn lid van de Vruchtbare Kringloop Oost. Door bedrijfsbezoeken en gesprekken stimuleerden we andere boeren om ook lid te worden en te starten met natuurinclusieve landbouw. Ieder kwartaal overlegden we met LTO, NMV en Cumela.

Met agrarische coaches ondersteunden we boeren

Agrarische coaches voerden gesprekken met 96 boeren en kregen inzicht in de ontwikkelingen van hun landbouwbedrijf. Zij ondersteunden en adviseerden boerenbedrijven, waaronder ook bedrijven die stoppen. Op basis van deze gesprekken verkregen wij op hoofdlijnen inzicht in de ontwikkeling van de landbouw in onze gemeente.

We voerden de visie Recreatie en Toerisme uit

Inleiding

We voerden een tussentijdse beleidsevaluatie uit. Op basis van de uitkomsten herijkten we de koers voor toerisme en recreatie voor de resterende looptijd van de visie. De uitvoering van de verschillende actiepunten scherpten we aan. We namen meer de regie over de overkoepelende thema’s, zoals de uitrol van de Tot Slot!-campagne. We verduidelijkten de rol- en taakverdeling tussen onze gemeente, ondernemers, toeristische platformen en Achterhoek Toerisme. We versterkten de recreatieve infrastructuur door de ontwikkeling van onze Toeristische Opstapplaatsen (TOP)-locaties naar TOP 2.0 locaties, met o.a. digitale informatieschermen.

Resultaten

We werkten samen met de sector aan één toeristisch platform

We verrichten inspanningen om de samenwerking te bevorderen, maar dat leidde niet tot één toeristisch platform. We namen het advies uit de interne evaluatie over en waren als gemeente geen trekkende partij meer om te komen tot één toeristisch platform. Parallel daaraan zagen we dat de toeristische platformen onderling de samenwerking opzochten en werkten aan een gezamenlijke positionering als (5TPB (Vijf Toeristische Platforms Bronckhorst). Dit bottom-up initiatief vanuit de platformen juichten we toe. We verkenden met 5TPB gezamenlijk de samenwerking en hun rol als stakeholder naar de gemeente, het bedrijfsleven en Achterhoek Toerisme.

We rolden de Tot Slot! in Bronckhorst campagne verder uit

We namen als gemeente meer regie op de uitrol van de Tot Slot! campagne. We vroegen creatief bureau Mothership om samen de campagne te voeren. Zij ontwikkelden een aantal creatieve concepten, zoals bijvoorbeeld een landmark of modern schatgraven. Het eerste concept, Rolling Tweed around the castle, vond op 24 september plaats en kreeg een unieke PR-waarde als resultaat. We werkten samen met 5TPB, ondernemers en kasteel- en landgoedeigenaren aan het verder uitbouwen tot een jaarlijks terugkerend event. We droegen bij aan initiatieven uit het veld, zoals de eerste editie van de Plantenmarkt op landgoed De Wiersse. Ook werkten we aan het creëren van draagvlak en inspiratie voor onze stakeholders om zelf met creatieve concepten aan de gang te gaan.

We verkenden hoe we de voetgangersbruggen in Vorden kunnen herstellen

We stelden financiële middelen beschikbaar om de voetgangersbruggen in Vorden te herstellen. De bruggen zijn niet ons eigendom, maar de toeristisch-recreatieve waarde van de bruggen is groot als verbinding voor verschillende wandelroutes zoals de lokale ommetjes maar ook lange afstandsroutes zoals het Pieterpad. Samen met WRIJ (waterschap Rijn en IJssel) en GLK (Gelders Landschap en Kastelen) verkenden we verschillende scenario’s om bruggen te vervangen of te herstellen. Ook verkenden we de mogelijkheden om het eigenaarschap van de bruggen te borgen. Dit proces zetten we in 2024 voort.

We pasten de indicator toerisme aan

In de beleidsvisie stelden we dat de groei van het aantal bestedingen in het toerisme in Bronckhorst op zijn minst gelijk op moet gaan met die van de bestedingen in de hele Achterhoek. We merkten echter dat de huidige indicator niet goed aansluit bij de meetmomenten van de Monitor Toerisme Achterhoek en qua waardebepaling ingewikkeld is. Om die reden pasten we de indicator aan zodat we het effect op de lokale economie meten aan de hand van de groei van het aantal bestedingen in het toerisme in Bronckhorst. Met de nieuwe indicator blijven we ons doel volgen.

Deze groei meten we achteraf. In 2023 konden we de groei van 2022 ten opzichte van 2020 meten. In 2022 groeide het aantal bestedingen met 65% ten opzichte van 2020. De gemiddelde groei in die periode in de Achterhoek was 78%. Dat onze groei achterbleef, kwam omdat Bronckhorst in de coronaperiode van 2019 en 2020 maar een daling van 12% had, waar gemiddeld in de Achterhoek de bestedingen daalden met 30%. Hierdoor was de stijging procentueel lager, maar deden we het over de gehele periode vanaf 2019 beter dan de gemiddelde groei in de Achterhoek.

Indicatoren

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

% Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen; 0= alleen woningen en 100= alleen banen)

47,3%

48,4%

geen data

Banen (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar)

geen data

% Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking)

CBS 2023

70,3%

72,3%

72,5%

73,7%

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar)

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 03-04-2024

Risico's

Dit deelprogramma kent geen risico's die een financiële impact hebben van 1% of meer van het totale risicobedrag.