iconOnderhoud openbaar groen en speelplaatsen

We onderhielden ons openbaar groen

We onderhielden ons openbaar groen binnen de kaders van het groenstructuurplan, het bomenbeleidsplan, het bermenbeheersplan, het landschapsontwikkelingsplan en het biodiversiteitsplan. Op onderdelen actualiseerden we de uitvoering binnen de gestelde kaders. Dit gold bijvoorbeeld voor het versterken van de biodiversiteit in bermen en groenvakken. We begonnen met proeven voor de bestrijding van Japanse Duizendknoop op een proeflocatie. Voor de andere invasieve soorten zoals Reuzenberenklauw richtten we het beheer op beheersing. Zo onderhielden we (onder andere):

• 100.000 bomen, waarvan 90.000 in het buitengebied
  • 200 monumentale bomen
  • 100 ha bos en landschapselementen, waaronder struwelen in de berm
  • 310 ha bermen en greppels
  • 37 ha gazons
  • 380 locaties met Japanse Duizendknoop
  • 180 locaties met Reuzenberenklauw

We realiseerden passende, aantrekkelijke speelruimte voor kinderen

We onderhielden onze speelruimtes volgens het ‘Speelruimteplan gemeente Bronckhorst’, namelijk:

• 86 speelplaatsen met 440 speeltoestellen
  • 14 trapveldjes (waarvan 1 kunstgrastrapveld – Cruyff Court)
  • Voor 19 locaties zijn er burgerparticipatie-overeenkomsten (vrijwilligersgroepen, dorpsbelangen organisaties e.d.)

Stand van zaken onderhoud

We voerden het groenonderhoud doelmatig uit. Het groen wordt onderhouden op kwaliteitsniveau B. Het openbaar groen heeft een redelijke, maar soms matige staat van onderhoud. De natte weersomstandigheden en de daaropvolgende onkruiddruk speelden daar zeker een rol in. De veiligheid waarborgden we onder andere door periodieke controles van bomen. Het groen had te lijden onder de droogte (van eerdere jaren) en natuurlijke veroudering. Invasieve soorten zijn beheersbaar, met uitzondering van de Amerikaans Vogelkers. We zetten stappen bij het versterken van de biodiversiteit door ander beheer. We maakten een financiële planning voor het opknappen van de groenvakken. De staat van onderhoud van de speelruimte is voldoende.

Relevante ontwikkelingen

We vergrootten de biodiversiteit in groenvakken

We vervolgden de inventarisatie van de kwaliteit van de groenvakken. Tijdens het reguliere onderhoud registreerden de uitvoerders de kwaliteit. We keken naar de gezondheid, leeftijd en bedekkingsgraad van de beplanting. Op kleine schaal verbeterden we het openbaar groen in de kernen. Bij het aanbrengen van nieuwe beplanting zorgden we voor een bijdrage aan voedsel en schuilgelegenheid voor insecten en droegen we bij aan de beleving van de seizoenen. De staat van de groenvakken s deels slecht. De beplanting is sterk verouderd of versleten. Het gewenste beeld is op die plekken met het reguliere beheer niet meer te realiseren. We maakten een financiële planning voor het herstel van die vakken.

We experimenteerden met het gebruik van afgevallen blad en maaisel als bodemverbeteraar

Van afgevallen blad uit de plantsoenen en bladkorven maakten we bodemverbeteraar. Dit wordt verwerkt op een aantal locaties bij agrariërs binnen de gemeentegrenzen. We gebruikten daarmee dit jaar 330 ton blad opnieuw. Het experiment met gebruik van blad tot bodemverbeteraar is onderdeel van een meerjarig onderzoeksproject naar de toepassing van het fermentatieproces Bokashi. Omdat de grondstof niet bruikbaar is als er afval in zit, besteedden we in diverse media-aandacht aan dit project om mensen te informeren en te stimuleren geen afval in de bladkorven te deponeren. Dit jaar was voor ons het laatste jaar dat we meededen met dit onderzoek. We wachtten de resultaten af om te zien of we op termijn dit proces gaan omarmen om zo de lokale toepassing van onze eigen groenstromen te kunnen realiseren.

We gaven uitvoering aan het Speelruimteplan

We voerden het Speelruimteplan in Vorden uit. Op drie verschillende speelplaatsen vervingen we de speeltoestellen in samenspraak met de betreffende omgeving. De aanwezige speeltoestellen in de gemeente voldoen aan de wettelijke eisen.

We voerden de werkzaamheden binnen de beschikbare budgetten uit.