iconDeelprogramma 2A PASSEND WONEN

Emmeke Gosselink

Ambtelijke trekker:

Jurgen Reijnen

Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

We gaan voor de juiste woning op de juiste plaats

Inleiding

De plancapaciteit voor het toevoegen van woningen kent een goede spreiding over alle kernen in Bronckhorst. Er zijn ruim 2.100 initiatieven voor het bouwen van woningen, dit zijn woningen die al gebouwd kunnen worden en woningen waar nog plannen voor gemaakt worden. In 26 van de 44 kernen lopen woningbouwontwikkelingen. De verwachting is dat de resultaten van het aanjagen van woningbouw in 2024 en 2025 goed zichtbaar worden in onze kernen.

Resultaten

We realiseerden woningen om in de woonbehoefte te voorzien

In het afgelopen jaar faciliteerden we woningbouwinitiatieven van inwoners en diverse ontwikkelaars. Hierbij is en was het voor ons belangrijk dat de juiste woning voor de juiste doelgroep op de juiste plek komt. Naast initiatieven van inwoners zetten we ook zelf in op het ontwikkelen van woningbouwprojecten.

Flexwonen

In het 2e kwartaal werkten we aan een Kadernota Flexwonen, die u in september aannam. De nota bevat criteria voor locaties voor flexwonen. Eind 2023 startten we op basis van de Kadernota Flexwonen met het in beeld brengen van geschikte locaties voor ontwikkelingen van flexwonen. Begin 2024 hebben we deze locaties in beeld.

Woningbouw in het buitengebied

We werkten aan de herziening van het beleid voor vrijkomende agrarische bebouwing (VAB-beleid). In december werd een motie over wonen in het buitengebied aangenomen. Deze nemen we mee in de herziening van het beleid.

Woningbouw op voormalige gemeentelijke locaties

In 2023 pasten we de bestemming van de gemeentelijke locatie aan Het Ludger in Wichmond aan naar een woonbestemming en verkochten we de eerste kavels. We startten de planvorming en bestemmingswijziging voor gemeentelijke gronden in Halle, Zelhem en Steenderen om woningbouw mogelijk te maken.

Hengelo Hiddinkdijk

Om tot een goede afgewogen ruimtelijk visie te komen voor dit woningbouwplan voerden we meerdere onderzoeken uit. In oktober presenteerden we de uitkomsten hiervan op een inloopavond voor omwonenden. We besloten, op basis van nieuwe klimaatscenario’s van het KNMI, een aanvullend onderzoek te doen naar water. De uitkomsten verwachten we in de 1e helft van 2024. Vanwege dit extra onderzoek stellen we de besluitvorming van de ruimtelijke visie uit.

Zelhem Het Loo

Op 27 juni stelden we de ruimtelijke visie voor nieuwe woonwijk Zelhem Het Loo vast en op 19 december het Voorlopige Verkavelingsontwerp. We brachten het ontwerp bestemmingsplan in procedure. We organiseerden een eerste bijeenkomst voor belangstellenden waar we veel bezoekers ontvingen. Het ontwerp lag vanaf 21 december 2023 zes weken ter inzage. We werkten ook aan de grondexploitatie en de samenwerkingsovereenkomst.

Vorden Almenseweg

We stelden de startnotitie voor de woningbouwlocatie Almenseweg Vorden vast, waarna de plankostenbrief werd getekend door de grondeigenaren. In het laatste kwartaal startten we het proces voor de ruimtelijke visie. De visie sluit aan bij het ontwerp en de terreininrichting van de nieuw te bouwen school voor het Kompaan College aan de Almenseweg.

Hummelo

Samen met de inwoners van Hummelo maakten we het Woonboek. Deze stelden we in juni vast. Over toekomstige woningen voor jongeren was er een bijeenkomst met de doelgroep uit Hummelo. In juni en oktober hielden we twee terugkomcafés om belangstellenden te informeren over de stand van zaken van de woonontwikkelingen in Hummelo.

Steenderen

In het laatste kwartaal startten we de onderzoeken voor ontwikkeling van het plan in Steenderen.

Starterstour

We organiseerden in november een starterstour voor de jongeren uit onze gemeente. Dit gaf de jongeren een goed beeld over hun mogelijkheden binnen de huidige woningmarkt. De tour gaf ons inzicht in de wensen en behoeften van deze belangrijke doelgroep.

We verduurzaamden de bestaande woningvoorraad

We begonnen met het opstellen van het verduurzamingsplan voor de bestaande woningvoorraad. Daarnaast kende het rijk onze aanvraag voor het volkshuisvestingsfonds voor het verduurzamen van woningen in het buitengebied toe. Op het gebied van verduurzaming, zoals de energielabels, brachten we voor onze gemeente de duurzaamheid van de woningen in kaart.

We handelden woningbouwinitiatieven snel en adequaat af

De doorlooptijd van de behandeling van woningbouwinitiatieven verschilde het afgelopen jaar. Deze was gemiddeld acht maanden en brachten we terug naar vier maanden. Eind 2023 liep deze, door de grote hoeveelheid initiatieven en de beperkte capaciteit, op naar zeven maanden.

We actualiseerden de regionale woonagenda

De geactualiseerde regionale woonagenda stelde u in februari vast. We voerden deze agenda en de woondeal uit.

We startten met het actualiseren van de lokale woonvisie

Onze lokale woonvisie actualiseerden we niet. We zijn voor dit proces afhankelijk van regionale en provinciale gegevens en inbreng. Daardoor kunnen we als gemeente niet vooruitlopen op het regionale proces.

We pakten dorpen en wijken integraal aan

We werkten steeds beter integraal met alle disciplines samen. Voorbeelden hiervan zijn de Charette aanpak in Hummelo en de stedenbouwkundige visie van het centrum Hengelo.

We stelden een visie voor wonen en zorg op

Samen met de stakeholders startten we in oktober met de actualisatie van de woonzorgvisie. Meer hierover las u in deelprogramma 1A Vitale inwoners (2.1.1).

Wij voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (Wkb)

Inleiding

We bereiden ons voor op de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging (Wkb) die op de uitgestelde datum 1 januari 2024 ingaat. Vanuit deze wet komt de verplichting voor initiatiefnemers om bouwwerken te laten keuren, dat doen we nu nog zelf.

Resultaat

We zijn klaar om te werken volgens de nieuwe wet Wkb

De regelgeving en het proces voor de nieuwe wet Wkb richtten we in. We werkten hier nog niet mee omdat de wet nog niet in werking was.

Indicatoren

Lokale indicator

Effectindicator

Bron