iconOnderhoud wateren en riolering

We werkten volgens het ‘Watertakenplan Olburgen 2023 – 2027’ (WTPO) en de 'Verordening rioolheffing Bronckhorst'. Volgens het WTPO besteedden we aandacht aan afval-, regen- en grondwater. Speerpunten in het plan zijn samenwerking, afkoppelen, duurzaamheid en klimaatbestendigheid.

Stand van zaken onderhoud

De onderhoudstoestand van de riolering is in lijn met de verwachtingen waarmee we in het kostendekkingsplan rekening hielden.

Relevante ontwikkelingen

We troffen maatregelen aan riolering bij onacceptabele situaties

We deden rioolinspecties. We lieten de riolen die uit de inspecties kwamen voor onderhoud vervangen, relinen of voerden deelreparaties uit. Daarmee verhielpen we de grootste risico's voor dit moment. We zetten een nieuw bestek op de markt voor inspecties van riolen om meer inzicht te krijgen en te houden op de kwaliteit. Verder renoveerden we een aantal gemalen en een deel van de drukriolering, waarbij we een stap hebben gezet richting standaardisatie.

We koppelden verharding af van het vuilwaterriool

Meer over het afkoppelen van hemelwater van het vuilwaterriool hebt u gelezen in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3.).

De werkzaamheden voerden we binnen de budgetten uit.