iconDeelprogramma 2B AANTREKKELIJKE LEEFOMGEVING

Bestuurlijke trekker:

Evert Blaauw / Emmeke Gosselink / Wilko Pelgrom / Antoon Peppelman / Marja van der Tas

Ambtelijke trekker:

Herman Tinselboer

Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

Onze brandweerkazernes zijn 'Arbo'-proof

Inleiding

De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) wil de brandweerkazernes aanpassen aan de eisen van de Arbowetgeving. In Bronckhorst zijn vier kazernes in Hengelo, Steenderen, Vorden en Zelhem. Deze zijn eigendom van de gemeente. Op verzoek van de VNOG voeren we de benodigde aanpassingen uit.

Resultaat

De voorbereidingen voor het 'Arbo-proof' maken van de brandweerkazernes zijn bijna afgerond

Om de brandweerkazernes Arbo-proof te maken, ontwikkelden we voor de uitvoering van de werkzaamheden tekeningen en een uitvoeringsbestek. Deze brachten we eind 2023 in procedure. Voor de voorbereiding en de uitvoering is € 150.000 beschikbaar. Zoals we in de 2e tussenrapportage 2023 aankondigden, verwachtten we dat de uitvoeringskosten flink hoger zijn. Wanneer nodig komen we met een aanvullende kredietaanvraag.

Ons toezicht is risicogericht

Inleiding

We voeren risicogericht toezicht. We maken een risicoafweging voor de gehele gemeente. Dit vormt de basis voor onze beleidskeuzes. We gebruiken komende jaren om per gebied een completer en volledig risicoprofiel te maken.

Resultaten

We wilden een pilot voor een gebiedsgericht risicoprofiel en dat evalueren

Vanwege capaciteit voerden we deze pilot niet uit.

We deden audits voor Wet persoonsgegevens (Wpg)

Als werkgever van boa's (buitengewone opsporingsambtenaren) hebben we een auditplicht in het kader van de Wet persoonsgegevens. Dit is omdat boa's voor hun opsporingstaken persoonsgegevensverwerken. Dit betekent dat we elk jaar een interne audit en elke vier jaar een externe audit uitvoeren. Dit jaar voerden we ook de externe audit uit, naast twee interne audits. We blijken het goed te doen, maar zagen ook verbeterpunten. Aan de hand van de resultaten maakten we een plan van aanpak met verbeterpunten, waaronder de archivering en toegang tot gegevens.

Ondermijning heeft onze prioriteit

Inleiding

Eén van de belangrijkste speerpunten uit het Integraal Veiligheidsbeleid is de aanpak van ondermijning.

We stelden een nieuw Integraal Veiligheidsplan op

Het Integraal Veiligheidsplan stelde u in februari 2023 vast voor de periode 2023-2026. De drie prioriteiten van dat plan zijn ondermijning, verbinding Zorg en Veiligheid en cybercriminaliteit. Deze prioriteiten stemden we binnen de gezagsdriehoek af.

We versterkten de lokale aanpak ondermijning

Een aantal voorgenomen acties op de aanpak van ondermijning zijn uitgevoerd.

We actualiseerden het beleidsplan Toezicht & Handhaving

In februari 2023 werd het Toezicht & Handhavingsbeleid weer vastgesteld voor vier jaar. In dit plan actualiseerden we onder andere de processen en prioriteiten. De aanbevelingen vanuit het Rekenkameronderzoek namen we hierin mee. Ook betrokken we u en inwoners bij het bepalen van de prioriteiten. Dit deden we in een werksessie met u en door een enquête onder de inwoners via een onderzoeksbureau.

We voeren de infrastructurele aanpak Hummelo - Keppel - Drempt uit

Inleiding

In het najaar 2019 vroegen aanwonenden van de Dorpsstraat (provinciale weg N814) en Hummeloseweg in Laag-Keppel de provincie en ons om de verkeersoverlast te verminderen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid op dit deel van de N814 en de Hummeloseweg te verbeteren. Door de belangengroep Laag-Keppel en Hummeloseweg, gemeente en provincie werden diverse voorstellen gedaan voor het oplossen van de verkeersproblematiek. Door de verschillende belangen, verantwoordelijkheden, problemen en bestuurlijke besluitvorming leidden deze voorstellen niet tot oplossingen.

In 2020 spraken provincie en wij af de impasse te doorbreken en samen met de klankbordgroep uit het gebied op te trekken om te komen tot een samenhangend pakket aan maatregelen voor het gebied tussen de N813 (Wehl), de N317 (Laag-Keppel) en de N314 (Hummelo).

Resultaten

We wilden een koude oversteek aanleggen

Bij afsluiting van de Hummeloseweg bij de rotonde (Keppelseweg/Hummeloseweg) wordt mogelijk een “koude oversteek” aangelegd met als doel de directe verbinding tussen Hummelo en Laag-Keppel in stand te houden.

Verkeer Dorpsstraat in Laag-Keppel

We voerden in 2023 op twee locaties proeven uit met het afsluiten van de N814 door het aanleggen van zogenaamde landbouwsluizen. Het doel hiervan was het ontwikkelen van inzicht in verkeersstromen bij eventueel te nemen maatregelen. Tijdens deze proefperiode hielden we verkeerstellingen en konden belanghebbenden deelnemen aan een schriftelijk belevingsonderzoek. We rondden de proeven af in november 2023. Voor de zomer van 2024 ronden we de gebiedsaanpak af in de vorm van een ambtelijk advies voor de te nemen maatregelen aan de bestuurders van de provincie en betrokken aangrenzende gemeenten Doetinchem en Zevenaar.

We startten met het reconstrueren van de Zomerweg in Drempt

De te nemen maatregelen in Laag-Keppel hebben effect op de Zomerweg in Achter-Drempt, waar ook al andere verkeersproblemen spelen. De bewoners van Voor- en Achter-Drempt vormden een werkgroep Verkeer die ons vroeg de verkeersoverlast op de Zomerweg in Achter-Drempt op te lossen. Dankzij een succesvol participatietraject en de inzet van bewoners van de Zomerweg kwamen we tot een goed plan voor de herinrichting van de weg. De uitvoering is in 2024 gereed.

We zorgen voor onze civiele kunstwerken

Inleiding

Voor het onderhoud aan gemeentelijke civiele kunstwerken zoals bruggen willen we werken met een onderhoudsplan.

Resultaat

Wij stelden een onderhoudsplan op voor de civiele kunstwerken

Door personeelstekort lukte het niet om een onderhoudsplan op te stellen. Hierover informeerden we u in de 2e tussenrapportage 2023. Daarin besloot u als raad het bedrag door te schuiven naar 2024.

We werken aan kansengelijkheid in het onderwijs

Inleiding

Binnen het overleg Lokaal Educatieve Agenda (LEA) werken we in projectgroepen. Deze groepen werken onder meer aan kansengelijkheid en zorgpreventie. De LEA projectgroepen zorgen voor een betere verbinding tussen onze samenwerkingspartners zoals onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, GGD en bibliotheek.  Vanuit het Integraal plan onderwijshuisvesting (IHP) zetten we stappen naar een toekomstbestendige onderwijshuisvesting. Samen met schoolbesturen voeren we doelen uit, zoals het verduurzamen van gebouwen en het onderzoeken van de haalbaarheid van een aantal nieuwe huisvestingslocaties voor scholen.

Vernieuwde werkwijze voor de Lokaal Educatieve Agenda

Om de doorgaande leer- en ontwikkellijn tussen de voorschoolse voorziening en de basisschool beter te laten verlopen, zetten we acties uit, zoals een inloopochtend voor de kinderdagverblijven. Voor de realisatie van een betere verbinding tussen het onderwijs en de zorg voerden we besprekingen op basis van casussen. Daar bespraken we het thema kansengelijkheid. We organiseerden een kick-off voor onze samenwerkingspartners om het thema opnieuw onder de aandacht te brengen. Met de sport- en cultuurlessen van onze combinatiefunctionarissen (CF) stimuleerden we de brede ontwikkeling van kinderen.

We voerden het integraal huisvestingsplan voor primair onderwijs uit

Meerdere scholen startten met het verduurzamen van hun gebouwen. Hierbij gebruikten de scholen externe middelen zoals SUVIS en de Dumava-subsidie vanuit het rijk. Als gemeente ondersteunden we hen waar nodig bij deze aanvragen.

We gebruikten de resultaten uit haalbaarheidsstudies om te verbeteren

We voerden een haalbaarheidsonderzoek uit voor de basisscholen in Halle en Zelhem en u stelde een voorbereidingskrediet beschikbaar voor de nieuwbouw van deze onderwijslocaties.

We voorkwamen achterstanden en voldeden aan de uitgangspunten van het Rijk

We boden Voorschoolse Educatie aan voor peuters die extra hulp nodig hebben voor hun ontwikkeling. Met de uitgezette acties van het LEA richtten we ons een op groter aantal kinderen dat naar een voorschoolse voorziening gaat.

Met scholen breidden we de sportlessen uit

In het schooljaar 2023-2024 maakten weer meer scholen primair onderwijs (PO) gebruik van de mogelijkheid om een vakleerkracht bewegingsonderwijs uit het team CF in te zetten. Op 16 van de 18 PO scholen was een CF werkzaam. Twee scholen hebben zelf voorzien in een eigen vakleerkracht of leerkracht met aantekening bewegingsonderwijs. Naast de uren bewegingsonderwijs deden we onderzoek naar de motoriek en leefstijl (invulling vrije tijd, slaap en voeding) van de leerlingen en waar nodig zetten we opvolging in.

We investeerden slim in duurzame (sport)verenigingen

Inleiding

We willen met een onderbouwde en objectieve visie het sportlandschap toekomstbestendig maken en houden. Het proces van de sport en leefbaarheidsvisie is hier een belangrijk middel voor. Daarnaast stellen we een aantal regelingen voor verduurzaming beschikbaar.

Resultaten

We maakten een visie op accommodaties

Er is een interactief proces gelopen met als resultaat de uitgangspuntennotitie 'Sport en leefbaarheid voor een vitaal Bronckhorst'. Hier is ook het vervolgproces voor vitale kernen in opgenomen.

We investeerden slim in accommodaties

De maatschappelijke organisaties maakten gebruik van onze subsidieregeling om hun accommodaties te verduurzamen. In totaal dienden 30 organisaties een aanvraag in. Door de stijging van (bouw)kosten stelden we aan de initiatiefnemers in Bronckhorst Midden een extra budget beschikbaar voor het realiseren van een sportcomplex. Initiatieven van Golfclub Zelle, PSV Zelhem en LTC Zelhem beoordeelden we als duurzaam en goed onderbouwd. Dekking voor deze initiatieven kwam uit de Sportagenda. Het plan van LTC Zelhem is nog niet gerealiseerd, hiervoor moet eerst het bestemmingsplan gewijzigd worden. De overgebleven gelden Sportagenda voegden we toe aan de sport- en leefbaarheidsvisie.

Met de verenigingen creëerden we toekomstbestendige en duurzame (sport)verenigingen

Door het aanbieden van workshops, cursussen en individuele begeleiding kreeg het vrijwillige kader van verenigingen handvatten om op een hoger niveau te acteren op het gebied van (met name) sociale veiligheid en pedagogisch handelen. Samen met de verenigingen zetten we ons in om zoveel mogelijk inwoners kennis te laten maken met ons aanbod. De inzet en ontwikkeling van nieuw aanbod voor specifieke doelgroepen pakte het team CF op.

We werken aan de integrale opgave in het landelijk gebied

Inleiding

Op basis van de Omgevingsvisie ‘Bronckhorst 2x zo mooi’ bepalen we hoe en waarmee we integrale opgaven in het landelijk gebied uitvoeren. De inrichting en het gebruik van het landelijk gebied bepaalt de kwaliteit van het landschap. We zetten in op een gezonde leefomgeving, cultuurhistorie en erfgoed, biodiversiteit en de beleving door inwoners en bezoekers. Het agrarische gebruik is ook een belangrijke factor voor de kwaliteit van het landelijk gebied, voor de lokale economie en leefbaarheid. Gezamenlijke opgaven in het landelijk gebied zijn:

• de overgang naar een toekomstbestendige landbouw;

• het verminderen van het gebruik van grondstoffen;

• het terugdringen van de stikstofuitstoot en -neerslag;

• het verbeteren van de bodem- en waterkwaliteit;

• het beter omgaan met, en tegengaan van klimaatverandering;

• het versterken van de landschappelijke kwaliteit.

Het rijk stelt in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) doelen vast om de kwaliteit van het landelijk gebied en de toekomstbestendigheid te verbeteren. Op basis van provinciale plannen bepaalt het rijk de verdeling van een transitiefonds voor ondernemers. De Gelderse uitwerking heet Vitaal Landelijk Gebied Gelderland (VLGG).

Resultaten

We droegen bij aan het NPLG

We droegen bij aan het provinciale programma VLGG. Samen met de gemeenten in de Achterhoek brachten we onze visie en kennis in bij de uitwerking voor het deelgebied Achterhoek en Liemers. In december bespraken we een ambtelijk concept van het omgevingsprogramma en ontvingen we een compensatie voor onze bijdrage.

We vertaalden het NPLG naar de Bronckhorster situatie

Vanuit de Omgevingsvisie werkten we het omgevingsprogramma landelijk gebied verder uit en daarin kregen de strategische opgaven landschappelijke kwaliteit, erfgoed en landbouw een plek. We organiseerden een bijeenkomst voor lokale en regionale partijen over de invulling van het omgevingsprogramma Landelijk gebied. Daarnaast werkten we aan de 2e versie van het VLGG en leverden een ambtelijk concept van het omgevingsprogramma Landelijk Gebied op.

We voeren het omgevingsprogramma Landelijk Gebied uit

Ondanks dat het omgevingsprogramma nog niet is vastgesteld en er dus geen programmabudget is, werkten we in het landelijk gebied al aan verschillende doelen en opgaven. We stelden samen met andere regiopartners een handelingsperspectief voor droogte in de Achterhoek vast en benoemden zo de mogelijkheden waarmee meer regen- en grondwater vastgehouden kan worden. Provincie, waterschap, gemeenten, Vitens en LTO startten het gesprek over het vervolg.

Gezamenlijk werkten we aan een aantal gebiedsprocessen

We werken aan:

• Uitvoering en planvorming van de landgoederenzone Baakse Beek in het gebied tussen Ruurlo en de IJssel bij Vierakker. Belangrijkste doel is hier het aanpassen van het watersysteem op klimaatverandering om natuur, erfgoed en landbouw te behouden voor de toekomst.
  • Uitwerking van het toekomstbeeld ’t Klooster ten oosten van de kern Hengelo samen met Vitens, Provincie Gelderland en het Waterschap Rijn en IJssel. Belangrijkste doel is hier het vasthouden van water en het verminderen van schade door droogte om drinkwaterwinning, natuur en landbouw te behouden voor de toekomst.
  • We verkenden met het Waterschap Rijn en IJssel de insteek voor de planvorming langs de Grote Beek tussen Halle, Hummelo en de IJssel bij Steenderen. Belangrijkste doel hier is het verbeteren van de waterkwaliteit van grondwater, sloten en beken.

We behouden en versterken de biodiversiteit

Inleiding

Samen met inwoners, ondernemers en andere partners werken we aan het behouden, herstellen en versterken van het landschap en aan een prettige en gezonde leefomgeving. We streven naar meer diversiteit aan planten, struiken en bomen in het openbaar groen. Dit draagt bij aan een rijk voedsel- en leefgebied voor verschillende insecten, vogels en kleine zoogdieren.

Resultaten

We vormden gazons om naar bloemrijk grasland

In Keijenborg en Hummelo zaaiden we mengsels van bloemen en kruiden en plantten we bloembollen. Het beheer pasten we aan en we informeerden de buurtbewoners hierover.

We cofinancierden landschapsinitiatieven

Door initiatieven van inwoners, ondernemers en vrijwilligersgroepen te (co)financieren, konden we bijdragen aan een grotere biodiversiteit, een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving en een beleefbaar landschap met kleine, waardevolle cultuurhistorische elementen.

We gaven uitvoering aan het meerjarig uitvoeringsprogramma voor landschap en biodiversiteit

Met bijdragen uit de provinciale landschapsregeling ondersteunden we projecten die helpen met het verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en het vergroten van de biodiversiteit. We voerden dit uit via projecten als Dorp en Rand. We ondersteunden initiatieven voor beplantingsprojecten van onder meer de werkgroepen van Steenderens Landschap, Halle, Vierakker en het Streekfonds Achterhoek. De werkgroepen gebruikten de bijdragen voor aanleg van landschappelijke beplantingen zoals bijenhagen, houtsingels, boomgaarden en elementen zoals kikkerpoelen op particuliere erven en percelen.

De vrijwilligerswerkgroepen verzorgden de aanplant en inzaai van:

• 625 meter bijen- en partrijzenhagen
  • 440 stuks laan- en fruitbomen
  • 600 stuks bosplantsoen voor kleine bosjes en houtsingels
  • ruim 5 ha weide- en akkerbloemmengsel
  • Er werden meer dan 150 bomen geknot, 290 fruitbomen gesnoeid en meer dan 800 meter heg geschoren. Het werk werd uitgevoerd door meer dan 300 vrijwilligers.

De Agrarische natuurvereniging ‘t Onderholt heeft op en rond particuliere erven met ruim 20 agrariërs gezorgd voor:

• aanplant van bijna 400 laan-, fruit- en knotbomen
  • 1.000 m2 aan nieuwe houtsingels
  • 4.700 meter aan knip- en scheerheg
  • Aanleg van 1 poel

We behouden en versterken de landschappelijke kwaliteit

Inleiding

De landschappelijke kwaliteit behouden en versterken is een doel dat onze constante aandacht heeft en we in alle ruimtelijke ontwikkelingen meewegen en meenemen.

Resultaten

We zorgden goed voor onze bomen

Bij renovatieprojecten zorgden we waar mogelijk voor meer groeiruimte voor bestaande bomen en voor nieuwe bomen zorgen we voor goede groeiplaatsen.

We renoveerden groenvakken en maakten deze klimaatbestendig

We rondden de inventarisatie en aanbesteding af. We gingen aan de slag met de verdere voorbereidingen. Diverse vakken renoveerden we en maakten we klimaatbestendiger. Op zoveel mogelijk plaatsen zorgden we ervoor dat regenwater in de plantvakken kan infiltreren in plaats van afgevoerd worden via het riool.

We beheerden en onderhielden bos, landschapselementen en struwelen

We voerden een inventarisatie uit naar de samenstelling en de staat van de landschapselementen die we bezitten. We stelden een plan van aanpak op voor het beheer en onderhoud van deze landschapselementen. We startten samen met 't Onderholt met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkgroepen zoals Steenderens Landschap, Halle en Vierakker ondersteunden met vrijwilligers bij het beheer van landschapselementen van particulieren.

We bestreden de Amerikaanse Vogelkers

We inventariseerden in een groot deel van Bronckhorst waar de Amerikaanse vogelkers groeit op onze gronden. Deze plant is een bedreiging voor de andere soorten die hier van nature voorkomen. Deze inventarisatie bleek arbeidsintensief en rondden we daardoor nog niet af.  Daarnaast onderzochten we hoe we kunnen bestrijden zonder schadelijke chemische middelen. Hier is op dit moment geen goede oplossing voor. We volgden de onderzoeksprojecten die zijn opgestart en wachten op de resultaten.

We startten met kaders voor landschapselementen

Datalab Go maakte een landschapselementenregister waarmee inzichtelijk werd waar welke landschapselementen staan. We bereidden het opstellen van kaders en een aanpak voor naleving van de kaders voor.

We werken aan de omgevingsprogramma’s

Inleiding

In februari 2022 stelde u de Omgevingsvisie Bronckhorst 2035 vast. Hiermee gaf u opdracht voor het opstellen en uitvoeren van vier omgevingsprogramma’s: Wonen, Energietransitie & klimaatadaptatie, Werklocaties en Landschappelijke kwaliteit & erfgoed.

Resultaat

We voerden de omgevingsprogramma’s uit

In 2023 werkten we verder aan de vier omgevingsprogramma’s. Het omgevingsprogramma werklocaties stelden we vast. Daarin gaven we de monitoring ook een plek. De stand van zaken van de omgevingsprogramma’s leest u in verschillende onderdelen van het programmaplan.

We werken in de geest van de Omgevingswet

Inleiding

We monitorden deze werkwijze en stuurden bij waar dat nodig is. Vanwege het uitstel van de Omgevingswet kozen we ervoor om te werken in de geest van de wet en trainen in het omgaan met de nieuwe instrumenten, systemen en werkwijzen.

Resultaten

We maakten ons gereed voor de komst van de Omgevingswet

We zijn goed voorbereid op de invoering van de nieuwe Omgevingswet. We stelden een lijst op met activiteiten waarover uw raad bindend advies uitbrengt, we voerden de Gemeentelijke Adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit en Erfgoed in en pasten de Legesverordening aan. Daarnaast actualiseerden we het Besluit mandaat, volmacht en machtiging. De raadswerkgroep functioneerde hierbij als klankbord. Samen met onze partners verbeterden we onze systemen, werkwijzen en communicatie naar onze inwoners.

We leverden een casco voor het omgevingsplan op

In 2023 verkenden we de mogelijkheden om te komen tot een indeling van een omgevingsplan. Dit is een voorbeeldstructuur voor de juridische regels in het omgevingsplan. Deze structuur laat zien op welke manier een omgevingsplan wordt opgebouwd. In het komende jaar gaan we daarmee verder.

We bleven leren

Onze medewerkers ontwikkelden zich door deel te nemen aan opleidingen en door te werken met casussen in ons Omgevingslab. We monitorden de dienstverlening rondom omgevingsvergunningen, de werking van de Gemeentelijke Adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit en Erfgoed, het adviesrecht, de delegatie- en mandaatregelingen en het legesmodel en voerden de nodige aanpassingen door. Daarmee zijn we goed voorbereid op de invoering van de nieuwe Omgevingswet.

We vergroten de leefbaarheid in onze kernen voor een vitaal Bronckhorst

Inleiding

Voorheen richtten we ons met het programma Vitale Kernen op een kwaliteitsimpuls van de vier grotere kernen Hengelo, Steenderen, Vorden en Zelhem. In 2023 rondden we deze processen af en gaven we ruimte aan fysieke projecten en initiatieven in alle kernen en het buitengebied. De projecten of initiatieven dragen bij aan de toekomstbestendigheid van de gemeenschap en sluiten aan bij de verschillende opgaven die in de gebieden spelen.

Resultaten

We stelden geen nieuw beleidskader op, maar een gebiedsvisie Sport en Leefbaarheid voor een vitaal Bronckhorst

We besloten de aanpak van vitaal Bronckhorst te koppelen aan de visie Sport en Leefbaarheid, om zo ruimte te bieden aan initiatieven in alle kernen en het buitengebied. We stelden in overleg met betrokken inwoners, verenigingen etc. uitgangspunten en een afwegingskader voor gemeentelijke investeringen op. We troffen voorbereidingen om in 2024 te starten met het gebiedsproces.

We ondersteunden initiatieven in alle kernen en het buitengebied

We faciliteerden niet alleen initiatieven in de vier vitale kernen, maar ook in de andere dorpen en het buitengebied. Initiatieven die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en aansluiten bij de beleidsdoelen konden rekenen op gemeentelijke ondersteuning. Zo knapten we samen met Stichting Present Bronckhorst en Site woondiensten het groen aan de Veldhof in Hummelo op en realiseerden we samen met vrijwilligers een uitloopveld voor honden bij het Hengelose dorpsbos.

Wij maken verouderde wijken leefbaarder, duurzamer en toekomstbestendiger

Inleiding

We zien dat verschillende wijken qua inrichting niet aansluiten bij het huidige en toekomstige gebruik. Door de openbare ruimte opnieuw in te richten, geven we de verouderde wijken een kwaliteitsimpuls. Daarin betrekken we opgaven zoals klimaatadaptatie en energietransitie, waaronder het verduurzamen van woningen.

Resultaten

We startten met het reconstrueren van de verouderde wijken

We hadden het voornemen om te starten met het beter leefbaarder, klimaatbestendiger en duurzamer maken van verouderde wijken. We schuiven de gereserveerde kredieten en daarmee de mogelijke projecten door naar 2024 omdat er zich geen substantiële koppelkansen voordeden.

Dorpsplan Steenderen kreeg verder vorm

De reconstructie van de J.F. Oltmanstraat rondden we in het voorjaar af. Mede door cofinanciering bleven we ruim binnen het beschikbare budget. In nauwe samenwerking met de werkgroep Vitale Kernen Steenderen, de aannemer en andere belanghebbenden werkten we een mooi ontwerp voor de herinrichting van het Marktplein uit. In het najaar startten we met de werkzaamheden. De oplevering is in april 2024.

We gaven vervolg aan de vitale kern Hengelo

Als inspirerend en richtinggevend kader voor nieuwe ontwikkelingen begonnen we met een traject om tot een actuele stedenbouwkundige visie te komen voor het centrum van Hengelo. In de verkennende fase voerden we gesprekken met diverse partijen en zochten we aansluiting bij de visie van de werkgroep Vitale Kernen. Tegelijkertijd faciliteerden we ondernemers en initiatiefnemers binnen de uitgangspunten van een compact centrumgebied met het oog op ‘het juiste bedrijf op de juiste plek’.

We voerden de visie van vitale kern Vorden verder uit

Op basis van de input van inwoners, organisaties en ondernemers maakten we een eerste schets voor de Dorpsstraat Vorden. Daarbij namen we het versterken van het groen en het verbeteren van de verkeersveiligheid als uitgangspunt.

We faciliteerden vitale kern Zelhem met de planvorming voor een Zelhemhuus

Met de betrokken partijen voerden we een haalbaarheidsstudie uit naar inhoudelijke samenwerking tussen culturele en maatschappelijke organisaties. Op basis van de uitkomsten hiervan concludeerden we dat een dekkende investerings- en exploitatiebegroting niet mogelijk is. We spraken af om een kleinschalige ontmoetingsfunctie (dorpskamer in Zelhem) verder uit te werken.

We maakten plannen voor de ‘huiskamer’ van Zelhem

Samen met vitale kern Zelhem rondden we een schetsontwerp voor de herinrichting van de Smidsstraat en Magnoliaweg af. Voor de uitwerking en uitvoering ontvingen we een bijdrage uit de Investeringsagenda Leefbaarheid. Ook maakten we een schetsontwerp voor zowel de Markt als het parkje achter de bibliotheek. De werkgroep Vitale kern Zelhem ging verder als Dorps Belangen Organisatie (DBO), wat we als gemeente graag ondersteunen.

Indicatoren

Lokale indicatoren

We merkten dat de indicator voor biodiversiteit te weinig informatie bood. Om die reden volgen we deze niet. In combinatie met het omgevingsprogramma Landelijk Gebied en het monitoringsplan voor de omgevingsvisie, beoordelen we welke indicator(en) beter aansluit(en).

Effectindicator

Nul-meting

Jaar nul-meting

Doel 2022